Wat buiten zijn doet (deel 2)

Ik heb een nieuw woord geleerd. ‘Shinrin-yoku.’*
Het klinkt als sushi. Het is Japans voor ‘forest bathing.’ Geweldig dat daar een woord voor bestaat. Waar mijn klanten en ik gaan wandelen en intu├»tief een bosbad nemen, timmeren wetenschappers hard aan de weg om te duiden en staven wat er in ons lichaam en brein gebeurt als we buiten zijn. Het wemelt van de onderzoeken. Hier is een selectie van resultaten die gaan over wandelen in de natuur en wat dat doet met je lijf, stemming en cognitieve vermogens.

Fysiologisch
Terug naar Japan. Een boswandeling van een kwartier leidt tot merkbare fysiologische veranderingen, ontdekken Japanse onderzoekers. De spiegel van het stresshormoon cortisol daalt met 16%, de bloeddruk met 2% en de hartslag met 4% *1. Ik was eigenlijk niet zo onder de indruk van die cijfers. Tot ik me realiseerde dat het om een boswandeling van een kwartiertje gaat! Onderzoeker Miyazaki gelooft dat ons lichaam zich in een aangename, natuurlijke omgeving ontspant, omdat het daar zijn evolutie heeft doorgemaakt. Onze zintuigen hebben zich aangepast om planten en beekjes te herkennen, zegt hij. Niet files.

Stemming
Dan een onderzoek over de invloed van natuur op je stemming. Een bezoek aan of het kijken naar natuur leidt tot een vermindering van pijn en negatieve emoties, zoals boosheid, vermoeidheid en somberheid en tot een toename van positieve gevoelens en energie.*2 Deze resultaten ontroeren me. Omdat ik het herken. De afgelopen jaren heb ik regelmatig gewandeld met mensen met pijn en verdriet, omdat ze de baan verloren waar ze zo van houden.’Buiten kan ik makkelijker hebben hoe ‘t binnen is,’ schreef ik eerder. Zoiets. Het bos lijkt een verzachtende context waar je makkelijker kunt hebben hoe ‘t werkelijk is.

Cognitief
In de natuur zijn en kijken naar natuur doet ook iets met je cognitieve vermogens. Contact met de natuur heeft met name een gunstige invloed op ‘hogere’ cognitieve functies die bijvoorbeeld nodig zijn om te plannen, problemen op te lossen en impulsen te beheersen.*3 Studenten komen bijvoorbeeld vaker tot de oplossing van een onopgelost probleem als ze hierover nadenken tijdens een wandeling door een natuurgebied bij een riviertje dan als ze erover nadenken tijdens een wandeling op een rustig parkeerterrein in de stad.*4

Conclusie
Contact met de natuur is een effectieve manier om stress te reduceren, heeft een gunstige invloed op je stemming en op hogere cognitieve functies. Wat een eenvoud, wat een impact. Zo’n bosbad…

* Kennisbank Universiteit van Washington
*1 Miyazaki, National Geographic januari 2016
*2 Bowler e.a., 2010; Velarde, Fry, Tvest, 2007 in IVN factsheet
*3 Berman, Jonides, Kaplan, 2008; Bratman, Hamilton, Daily, 2012 in IVN factsheet
*4 Mayer e.a., 2009 in IVN factsheet